Iemand nog een blik zuurstof over?? - Reisverslag uit Puno, Peru van Wendy Verheijen - WaarBenJij.nu Iemand nog een blik zuurstof over?? - Reisverslag uit Puno, Peru van Wendy Verheijen - WaarBenJij.nu

Iemand nog een blik zuurstof over??

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

25 Maart 2010 | Peru, Puno

Ik heb namelijk zwaar behoefte aan wat extra zuurstof ;) Zit hier op 3800 - 4000 mtr hoogte in een hostel, waar ik dus ook slaap, eet en beweeg...en dat is nou net wat je niet teveel moet doen op die hoogte, haha. Dus hyperventileer en adem-happen de gekste;) Ik ben al meerdere keren tot 4000 - 5000 mtr geweest de afgelopen weken (de 2 vulkanen in Ecuador), maar dat was maar tijdelijk..

Zondag tot dinsdag dus de Colca Canyon trek gelopen waar ik in t vorige verhaaltje over vertelde... sodeju zeg! Ik heb wel vaker van die treks gelopen..heb 6 dagen Himalaya overleefd (ofja..half;)) maar dit was toch wel echt zwaar..!! Allereerst was het 30-35 graden overdag, dus je wil echt niet tussen 11.00 en 15.00 in de zon lopen. ten tweede was de hele trek bezaaid met alleen maar droge kiezels en rotsblokken..dus NUL balans onder je voeten. Dag 1 was vrijwel alleen maar bergaf..handig omdat dat niet veel energie kost, maar je verpest je enkels en knieen alvast voor de volgende dagen, Dag 2 was eerst 2 uur bergop, dan vlak (best ok..) en dag 3 was ALLEEN maar bergop...alles wat je bergaf hebt gelopen weer naar boven (ong. 1200 mtr steil omhoog) AAAAAAA toen dacht ik echt dat ik dood ging..echt...we waren al om 5.30 aangelopen in t donker om de felle zon (en de bijbehorende zonnesteeek) te vermijden, maar om 6.00 kon ik al mn kleren al uitwringen...zweten als n pony, en je draagt de hele weg je backpack mee en liters water (die stieken best zwaar zijn) tel daarbij op dat je 2 nachten op een bamboe-matras hebt geslapen in een lodge, en je hebt geen vrolijke spier meer over in je lichaam...
haha damn...t klinkt echt super erg, maar het was ECHT heel vet!! The moment dat je op de top staat ben je alles vergeten!! En beide lodges waren mooie bamboe hutjes met HOT SPRINGS erbij (echt ik wil ook zo´n ding in mn tuin, inlcusief uitzicht op de bergen;)) dus je spieren kwamen wel weer tot rust in zo´n bad van 35 graden :) En tiny little detail, we hebben iig het persoonlijke record van de gids gevestigd.. dag 1 3,5 uur ipv 5 uur, dag 2 1,5 uur korter en dag 3 ongelofelijk maar waar 2 uur SNELLER de berg opgewandeld dan normaal... maar dat vertelt ie dan pas achteraf.. en believe me, op het moment dat je bijna dood gaat van de zonnesteek en pijn in alle spieren in je lijf is het niet tof om te horen dat het ook 2 uur langzamer had gekunt;) maar wel super cool! En nja.. ik moest natuurlijk ook ff het vooroordeel: ¨meisjes kunnen geen berg opklimmen en zijn super traag en dus vervelend om bij je te hebben¨ uit de wereld helpen tussen 4 kerels.. wat verbazingwekkend goed ging :)

Nu dus in Puno, alias Lake Titicacca..het hoogst gelegen natuurlijke meer ter wereld (jup daar heb je je 4000 mtr) en het hele meer is bezaaid met rieten eilandjes, gemaakt door locals, en de meeste zijn zelfs bewoond!! Best lache.. zo´n eiland kost 8-10 jaar om te bouwen en gaat 300 jaar mee.. ben benieuwd wat ze daarna doen;) Tis hier wel shit-weer (voor het eerst...) want het regent de hele tijd... :( en het is maar 15 graden, wat volgens mij kouder is dan bij jullie..help!! Vanmiddag ga ik voor 1 nacht door naar Copacabana, van waar je met n dagtrip naar Isla del Sol kunt, het ´mooiste´ eiland en vooral ook minder toeristisch. Op dit eiland zijn ook nog wat oude inca ruines e.d. PLUSSS Copacabana ligt in Bolivia, dus ben ik ook nog ff in Bolivia geweest haha;) (leuk voor de stempels in je paspoort;))

Dus jeh... dat is het zo´n beetje in grote lijnen denk ik.. Hierna alleen nog maar Cuzco en dan zit het er alweer op.. Maargoed, in een week kun je veel doen heb ik gemerkt\bewezen de afgelopen weken haha ;)

Tnx voor alle leuke berichtjes!!

Wendy

  • 25 Maart 2010 - 18:33

    Joyce:

    You go, girrrl! ;) Geniet er nog van de komende week. Xx

  • 25 Maart 2010 - 19:35

    Marcelle:

    Waat weer ein sjoon verhoal en waat ein conditie moos doe höbbe oom det vol te hoaje.
    Geneet nog van de koomende dage. Sukses.

  • 28 Maart 2010 - 19:28

    Tiny K.:

    Jaaaa, ik heb altijd al gedacht, die Wendy zoekt 't nog eens hogerop en voila, nu is het al zover, maar gelukkig kom je ook wel weer bach to earth, want anders krijg je nog een definitief zuurstof tekort. Keigaaf wat je allemaal zo meemaakt.
    Groetjes, Tiny en Theu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Puno

Wendy

Actief sinds 30 Jan. 2010
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 15237

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 25 Oktober 2014

Oh oh Colombia..

07 September 2013 - 28 September 2013

Thailand

25 Augustus 2012 - 15 September 2012

Indonesie

02 September 2011 - 23 September 2011

Guatemala & Belize

20 Februari 2010 - 05 April 2010

Le Sud d'America: Beware!! haha

03 September 2006 - 04 Maart 2007

Nepal & India, omdat het kan..!

Landen bezocht: